Po przeprowadzeniu akcji sprzedażowej przychodzi czas na wyciągnięcie wniosków i odpowiedzenie na pytania: czy cele akcji zostały zrealizowane? Czy wzrosła sprzedaż produktów? Czy pojawili się nowi klienci? A może dzięki akcji sprzedażowej klienci włożyli do koszyka więcej? 📈 Warto na nie odpowiedzieć, aby na podstawie nowego doświadczenia jeszcze lepiej planować strategię działań sprzedażowych swoich produktów.
W ocenie skuteczności akcji promocyjnej, takiej jak sprzedaż premiowa, konkurs, czy loteria mogą pomóc różne wskaźniki, metryki i raporty. Pierwszym i najważniejszym wskaźnikiem skuteczności jest ocena wzrostu sprzedaży
po przeprowadzeniu akcji. Porównaj sprzedaż przed i po rozpoczęciu akcji (albo wykonaj porównanie rok do roku), aby zobaczyć, czy nastąpił wzrost. Może akcja okazała się na tyle atrakcyjna, że przyciągnęła nowych klientów? Sprawdź to! Akcja mogła mieć również wpływ na wartość pojedynczego zamówienia. Może klienci kupowali więcej z powodu premii?
Warto wiedzieć co przyciągnęło uwagę i zdecydowało o rejestracji uczestnika w akcji. Ile osób kliknęło w baner kampanii reklamowej, a ile w przycisk call to action na stronie sklepu 🎯? Jaki to jest odsetek wszystkich uczestników? Pamiętaj
o ustawieniu swoich narzędzi analitycznych w taki sposób, aby móc raportować takie dane.
Jeśli informacja o promocji, konkursie czy loterii pojawiła się na social mediach to masz świeży dostęp do opinii klientów. Takie opinie są wyjątkowo cenne, gdyż zawierają nie tylko dane statystyczne. Możesz się z nich dowiedzieć czy klienci byli zadowoleni, a jeśli tak, to co konkretnie spełniło ich oczekiwania.
Jesteś czyimś klientem prawda? Każdy jest! Ja kupuję pieczywo zawsze w jednym punkcie w jednej z sieci piekarni. Pamiętam, że punkt ten został hucznie otwarty. Przez tydzień od momentu otwarcia każdy klient mógł wziąć udział
w loterii. Ja wylosowałam kubek, z którego często piję herbatę i który przypomina mi o tym, że muszę kupić chleb.
Tak rodzi się lojalność! ✌️
Możesz również obliczyć zwrot z inwestycji, tzw. ROI, porównując koszty zysków generowanych przez Twoje akcje. Konsekwentne badanie wskaźnika rentowności inwestycji pozwala zweryfikować, które działania są najbardziej opłacalne dla firmy, eliminując te, które nie są dla niej korzystne.
Pamiętaj, że skuteczność działań promocyjnych może być różna w zależności od branży, produktów czy grupy docelowej. Dlatego ważne jest, aby dostosować metody pomiaru do konkretnego przypadku i celów biznesowych.
Jak widzisz rozumiemy jak ważne jest wyciąganie wniosków z przeprowadzanych akcji marketingowych, dlatego
w Promomanagerze od razu po zalogowaniu masz dostęp do podstawowych raportów, które pomogą Ci w ocenie przebiegu akcji 🙂 W następnym artykule dokładniej przyjrzymy się raportowaniu w naszym systemie.